پکیج و کولر گازی

qctm.ir
  • ۰
  • ۰

آموزش شستشوی مدار رادیاتور شوفاژ

شستشوی مدار رادیاتور

چه زمانی باید اقدام به رسوب زدایی رادیاتور ها بکنیم

  • زمانی که متوجه شدیم رادیاتورها گرمایی سابق را ندارند.
  • زمانی که متوجه شدیم قسمتی از رادیاتور سرد است و قسمت دیگر آن گرم است.
  • زمانی که متوجه شدیم که برخی از رادیاتورها سرد هستند.

 


کته

قبل از آموزش رسوب زدایی رادیاتورها باید با اهمیت رسوب زدایی رادیاتورها آشنا شویم. املاح و رسوبات داخل لوله ها و رادیاتورها در صورت نداشتن صافی برگشت در فصل زمستان با چرخش پمپ به داخل دستگاه کشیده می شوند که باعث گرفتگی مبدل، خروجی پمپ و کلیه اتصالات پکیج می شود و پیدا کردن محل دقیق آن کار پر دردسری است.
و حتی اگر در مسیر برگشت رادیاتورها در زیر پمپ، صافی برگشت نصب شده باشد، این رسوبات در پشت صافی جمع شده و مسیر برگشت را کیپ می‌کند.

اگر دیر متوجه این گرفتگی بشویم به دلیل عدم گردش صحیح آب به پمپ و دستگاه، آسیب جدی ای وارد می شود.

ابزار مورد نیاز جهت رسوب زدایی رادیاتورها
  1. یک عدد آچار فرانسه
  2. مغزی تبدیل ۲/۵ به ۲
روش رسوب زدایی رادیاتورها
  1. ورودی آب سرد را ببندیم.
  2. شیر پرکن را باز کنید.
  3. یک شیر آب گرم در ساختمان را باز کنید (ترجیحاً پایین ترین شیر) و تا پایین آمدن عقربه گیج فشار بر روی دستگاه منتظر بمانید.
  4. کلیه شلنگ های زیر دستگاه را باز کنید و در صورت نیاز با ماژیک روی آن بنویسید تا در زمان نصب اشتباه نکنید.
  5. شلنگ ورودی آب سرد ورودی را (با مغزی تبدیل ۲/۵ به ۲ که از قبل تهیه کردید) به شلنگ برگشت رادیاتور متصل کنید و شلنگ رفت رادیاتورها را درون ظرفی قرار گذاشته یا در ظرفشویی قرار دهید.
  6. آب سرد ورودی به پکیج را کم کم باز کنید و تا زمانی که آب خروجی از شلنگ رفت شوفاژ به صورت تمیز خارج نشده باشد شیر را نبندید.
  7. این بار این کار را بر عکس انجام دهید، شیر آب سرد ورودی را به شلنگ رفت شوفاژ متصل کنید و شلنگ برگشت رادیاتورها را داخل ظرف قرار دهید تا مسیر لوله کشی و رادیاتورها کاملا تمیز شوند.
نکته (مهمترین قسمت رسوب زدایی رادیاتور)

با اجرای موارد بالا مسیر لوله ها از رسوبات، شن و ماسه تخلیه می شود ولی برای اینکه پره های داخل رادیاتور نیز به همین صورت تمیز شوند باید به این ترتیب عمل کنید.

  • در حین انجام کار و باز بودن شیر آب ورودی باید از فرد دیگری بخواهید که ابتدا کلیه رادیاتورها را از سر شیر آنها ببندد و سپس از او بخواهید رادیاتورها را یک به یک باز کند و پس از چند دقیقه رادیاتور جدید را باز کند و قبلی را ببندد.
  • به این ترتیب وقتی فشار کل آب روی یک رادیاتور باشد کلیه املاح و رسوبات رادیاتور تخلیه خواهد شد.
  • نکته خیلی مهم در انجام این کار این است که شما می بایست آب ورودی را یکبار به شلنگ برگشت (شلنگ زیر پمپ پکیج) وصل کنید و پس از خروج آب تمیز این بار شلنگ آب ورودی را به رفت شوفاژ متصل نمایید.
  • توجه کنید ترتیب انجام این کار را اشتباه انجام ندهید. دلیل انجام این کار این است که وقتی شما آب شهر را به برگشت رادیاتور متصل می کنید، چون ارتفاع شیر برگشت کمتر از شیر رفت است به راحتی شن و ماسه ها از پره های رادیاتور ها خارج می شوند و درصورت اینکه ابتدا آب شهر را به رفت رادیاتور متصل بکنید، به دلیل اینکه شیر رفت در بالای رادیاتور است ممکن است حتی بیشتر جلوی مسیر آب شوفاژ را بگیرد پس دقت نمایید ابتدا از لوله رفت و سپس از لوله برگشت، رادیاتورها را شستشو دهید.
  • پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از رسوب مجدد رادیاتورها یک لیتر از محلول پروتکتور که در بازار موجود می باشد را داخل سیستم شوفاژ ها تزریق نمایید و در صورت دسترسی نداشتن به این محصول می توانید از یک لیتر ضد یخ اتومبیل استفاده نمایید. و همینطور یک صافی برگشت در مسیر برگشت رادیاتور نصب نمایید.

منبع : شوفاژکار

qctm.ir

  • ۰۰/۰۸/۱۶
  • mo za

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی