پکیج و کولر گازی

qctm.ir
  • ۰
  • ۰

نکات مهم در رابطه با انواع دودکش پکیج

انواع دودکش

مرجع و قوانین وسایل گاز سوز و انواع دودکش مباحث ۱۷ و ۱۴ مقررات ملی ساختمان و نشریه ۳-۱۲۸ سازمان برنامه و بودجه (مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان) می باشد. دودکش وسیله ای است که از آن جهت تخلیه گازهای حاصل از احتراق استفاده می شود.

وقتی در فضای باز آتش روشن می کنیم، دود حاصله از سوختن، هوای اطراف شعله را گرم می کند و این گرم شدن منجر به سبکی گاز می شود و لذا به سمت بالا حرکت می کند و به دلیل اینکه با گازهای حاصل از احتراق مخلوط می شود آن ها را نیز با خود به بالا می برد. ولی در دودکش ها مسیر حرکت دود یک فضای بسته است و هوای اطراف نمی تواند با گازهای حاصل از احتراق ترکیب شده و آن ها را با خود به بالا ببرد.

قطر دودکش

قطر دودکش را بر مبنای حجم گازهای حاصل از احتراق بعلاوه حجم هوای لازم برای احتراق کامل محاسبه می کنند.

سطح مقطع دودکش

به علت حرکت مارپیچ دود در دودکش، سطح مقطع دایره ای بهترین سطح مقطع برای دودکش می باشد و همچنین بیشترین کشش را دارد.

تست دودکش

معمولا برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش یکی از آزمایش های متداول زیر را انجام می دهند :

۱- ساده ترین آزمایش دست زدن و لمس دودکش است. سردی دودکش نشانه عدم عبور گازهای سمی حاصل از احتراق است و زنگ خطری برای شما می باشد زیرا مکش انجام نمی گردد.

۲- استفاده از کبریت یا شعله در محل دریچه دودکش بطوریکه با نزدیک کردن شعله کبریت به دریچه می بایست شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود تا میزان مکش آن مشخص گردد.

۳- تست دودکش توسط وزنه، بدینگونه است که از بالای دودکش (واقع در پشت بام) وزنه ای که به یک نخ محکم متصل است به داخل دودکش فرستاده و تا دریچه داخل خانه پایین می فرستند تا مسدود بودن و باز بودن مسیر دودکش مشخص گردد.

کلاهک تعدیل دودکش

کلاهک دودکش باید با دهانه ورودی هوای احتراق دستگاه در یک محل قرار گیرد. به هیچ وجه نباید کلاهک در سقف کاذب، اتاق دیگر و یا به هر روش دیگری که باعث ایجاد اختلاف فشار بین کلاهک و دریچه ورود هوا نصب شود. کلاهک باید در محلی قرار گیرد که بتوان آن را بازرسی کرد و همچنین از نظر افقی و عمودی بودن باید به گونه ای که طراحی شده نصب شود.

علل حوادث گاز گرفتگی

عمده ترین علل حوادث گاز گرفتگی استفاده از دودکش غیر استاندارد، وسیله گازسوز غیر استاندارد، نصب غیر استاندارد وسیله گازسوز، تهویه نامناسب فضای نصب، مشکلات سازه ای ساختمان و بی احتیاطی می باشد.

نکته
  • فشار پایین دودکش بیشتر از فشار بالای دودکش است، لذا گازها از محیط فشار زیاد به محیط فشار کم می روند و هر چه اختلاف فشار بیشتر باشد تخلیه گازهای سمی حاصل از احتراق سریعتر انجام می شود.
  • در ساخت دودکش باید دقت کرد تا حد ممکن از لوله های صاف استفاده شود و حداقل زانویی بکار رود.
  • جنس دودکش باید از موادی باشد که ضریب انتقال حرارت آن ها کم بوده و یا این که عایق حرارت باشد.
  • مقداری از حرارت دود توسط بدنه دودکش به محیط بیرون منتقل می شود.
  • طول دودکش نباید از ۳ متر کمتر باشد چون در غیر این صورت عمل نخواهد کرد.
  • طول دودکش نباید از ۱۵ متر بیشتر باشد بدلیل اینکه اختلاف فشار بیشتر از حد مورد نیاز می شود.
  • اختلاف فشار تولید شده توسط دودکش مناسب علاوه بر تخلیه دود باعث مکش هوا نیز می شود و به احتراق کامل گازهای حاصل از سوخت کمک می نماید.

qctm.ir

  • ۰۰/۰۸/۱۵
  • mo za

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی