پکیج و کولر گازی

qctm.ir
  • ۰
  • ۰

کامل ترین دسته بندی انواع پکیج ها

تعریف انواع پکیج

پکیج دستگاهی است که می تواند آب گرم مصرفی (آشپزخانه و …) و آب گرم گرمایشی (شوفاژ و …) را تامین نماید. در واقع پکیج قابلیت یک موتورخانه را در بسته بندی کوچک فراهم نموده است و به همین دلیل به آن پکیج می گویند.

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه
  • مستقل بودن سیستم گرمایش برای هر واحد
  • اشغال فضای کمتر (قابل نصب در آشپزخانه)
  • کاهش میزان لوله کشی
  • تولید آب گرم فوری و مداوم
  • سر و صدای کمتر
  • راندمان بالا تر (کاهش مصرف انرژی)
  • دارای سیستم عیب یاب الکترونیکی
  • امکان تغییر سوخت از گاز طبیعی به گاز مایع
  • قابلیت برنامه ریزی روزانه و هفتگی
  • دارای سیستم حفاظت در برابر یخ زدگی
  • مجهز به سیستم ضد گیرپاژ (جام) پمپ و شیر سه طرفه
  • سهولت در نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری
معایب پکیج نسبت به موتورخانه
  • اشغال فضای معادل یک کابینت از آشپزخانه یا تراس
  • اقتصادی نبودن برای مجتمع های بالاتر از ۱۰ واحد
  • سرد شدن شوفاژها هنگام استفاده طولانی مدت از آب گرم مصرفی
  • تامین آب گرم بهداشتی کمتر از موتورخانه
انواع پکیج از لحاظ نصب

پکیج ها در دو نوع دیواری و زمینی تولید می شوند. پیکج های دیواری فضای کمتری را اشغال کرده و معمولا دارای تنظیمات بیشتر و هزینه اولیه و سرویس کمتری هستند. پکیج های زمینی عمدتا بدون فن بوده و حداقل قطر دودکش آن ها ۱۵ سانتی متر است. از مزایای پکیج زمینی نسبت به دیواری می توان به حجم بالاتر آب گرم مصرفی و ظرفیت حرارتی بالاتر آن اشاره نمود.

انواع پکیج از لحاظ نصب
انواع پکیج از لحاظ خروج دود

پکیج ها در دو مدل فن دار و بدون فن در بازار موجود می باشند. که در کل پکیج های فن دار دارای راندمان بالاتری نسبت به پکیج های بدون فن هستند.

در پکیج های فن دار دود از طریق قدرت فن و بصورت اجباری به خارج هدایت می شود و هوای لازم جهت احتراق به داخل مکیده می شود. در این پکیج ها از لوله دو جداره استفاده می شود بطوریکه قطر جداره داخلی ۶ سانتی متر می باشد و قطر جداره بیرونی ۱۰ سانتی متر می باشد. در مناطقی که با وزش باد همراه است نوع فن دار مناسب تر است.

در پکیج های بدون فن دود بصورت طبیعی و بر اساس اختلاف چگالی ( دود سبک تر از هوا است ) به خارج هدایت می شود و هوای لازم جهت احتراق را از فضای نصب دریافت می کند. این پکیج ها دارای کلاهک تعدیل می باشند و قطر لوله دودکش مورد استفاده در آن ها ۱۵ سانتی متر است. لذا در فضایی که امکان نصب دودکش استاندارد با قطر حداقل ۱۵ سانتی متر وجود ندارد نمی توان از این پکیج ها استفاده کرد.

انواع پکیج از لحاظ خروج دود
انواع پکیج از لحاظ تعداد مبدل

پکیج ها در سه نوع تک، دو مبدله و سه مبدله ساخته می شوند.

  • در نوع تک مبدله ( mono thermic ) آب داغ گرمایش و آب گرم مصرفی هر دو در یک مبدل گرم می شوند و محل قرارگیری مبدل در بالای مشعل است. انرژی لازم برای گرم شدن آب از طریق حرارت مستقیم شعله بدست می آید. پکیج های تک مبدله (با مبدل دو منظوره)، جهت استفاده در مناطقی که آب آن ها سختی ( گچ ) کمی دارد توصیه می شود. البته نصب ضد رسوب در ورودی آب این نوع دستگاه ها و تنظیم دوره ای شیرگازی آن ها تا حد زیادی مشکل رسوب گیری مبدل را کاهش می دهد. از ایرادهای دیگر پکیج های تک مبدله می توان به احتمال داغ شدن لحظه ای آب گرم بهداشتی در هنگام باز کردن آب اشاره نمود.
  • در نوع دو مبدله ( bi thermic ) آب داغ گرمایش ( شوفاژها ) در مبدل اصلی گرم شده که محل قرارگیری آن بالای مشعل است و آب گرم مصرفی توسط مبدل صفحه ای که معمولا در زیر محفظه احتراق واقع شده است گرم می شود. انرژی لازم برای گرمایش مبدل اصلی از طریق حرارت مستقیم شعله بدست می آید و انرژی لازم برای گرم شدن مبدل صفحه ای از طریق گردش آب گرم مبدل اصلی در مبدل صفحه ای بدست می آید. این کار باعث می شود که احتمال تشکیل رسوب در مبدل صفحه ای که در تماس با آب گرم بهداشتی است به حداقل برسد.
  • در نوع سه مبدله ( semi condensed ) مبدل سوم نقش افزایش راندمان دستگاه را بر عهده دارد. در این نوع پکیج ها برگشت آب گرمایش از مبدل سوم که در مسیر خروج دود با دمای ۱۲۰ درجه قرار گرفته است عبور می کند. از ایرادهای رایج پکیج های سه مبدله می توان به لزوم پیش بینی درین مناسب برای دستگاه و سوراخ شدن مبدل سوم در اثر آب اسیدی ناشی از دود اشاره نمود.
انواع پکیج از لحاظ تعداد مبدل
انواع پکیج از لحاظ مخزن

پکیج ها در دو نوع مخزن دار و بدون مخزن ساخته می شوند.

پکیج های مخزن دار بدلیل داشتن مخزن دبی آب گرم بیشتری دارند و مانند آبگرمکن مقداری آب را درون خود ذخیره می کنند. از معایب این پکیج ها می توان به اشغال فضای بیشتر و راندمان کمتر اشاره نمود. مخزن های این پکیج ها را معمولا از جنس گالوانیزه یا استیل می سازند.

انواع پکیج از لحاظ مخزن
انواع پکیج از لحاظ مشعل

پکیج ها از لحاظ نوع مشعل به دو دسته پکیج با مشعل اتمسفریک ( بدون فن ) و پکیج با مشعل دمنده (فن دار) تقسیم بندی می شوند. اغلب پکیج ها دارای مشعل اتمسفریک هستند ولی برخی از پکیج ها مانند پکیج های کاندسینگ از نوع دمنده استفاده می نمایند.

انواع پکیج از لحاظ مشعل
انواع پکیج از لحاظ محفظه احتراق

پکیج ها از لحاظ محفظه احتراق به دو دسته پکیج با محفظه احتراق باز و بسته تقسیم می شوند. پکیج هایی که با محفظه احتراق باز ساخته می شوند معمولا بدون فن بوده و هوای لازم جهت احتراق را از فضای نصب دستگاه تامین می نمایند. اما پکیج های با محفظه احتراق بسته حتما دارای فن بوده بطوریکه فن آن ها قادر است دود ناشی از احتراق را به بیرون هدایت کند و هوای مورد نیاز جهت احتراق را از بیرون تامین نماید.

نکته : نصب پکیج با محفظه احتراق باز در ساختمان های هوابند ( با درب و پنجره دوجداره ) ممنوع و بسیار خطرناک است.

انواع پکیج از لحاظ محفظه احتراق
انواع پکیج از لحاظ ظرفیت حرارتی

پکیج ها بسته به متراژ و نوع کاربری ساختمان در ابعاد و ظرفیت های حرارتی مختلفی تولید می شوند که رایجترین آنها ۱۸۰۰۰ و ۲۲۰۰۰ و ۲۴۰۰۰ و ۲۶۰۰۰ و ۲۸۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ و ۳۱۰۰۰ و ۳۲۰۰۰ و ۳۵۰۰۰ و ۳۶۰۰۰ و ۴۰۰۰۰ می باشند.

محل نصب مساحت نوع پکیج ظرفیت پکیج

داخل واحد
تا ۱۲۰ متر
۱۲۰ تا ۱۸۰ متر
۱۸۰ تا ۲۲۰ متر
۲۲۰ تا ۲۷۰ متر

فن دار
۲۴ کیلووات
۲۸ کیلووات
۳۲ کیلووات
۳۵ کیلووات

خارج از واحد
تا ۱۲۰ متر
۱۲۰ تا ۱۸۰ متر
۱۸۰ تا ۲۲۰ متر
۲۲۰ تا ۲۷۰ متر
فن دار
یا
بدون فن
۲۴ کیلووات
۲۸ کیلووات
۳۲ کیلووات
۳۵ کیلووات
انواع پکیج از لحاظ سیستم کنترل و تنظیم

پکیج ها به صورت مکانیکی و یا دیجیتال قابل کنترل و تنظیم می باشند.

  • تنظیمات دستگاه های مکانیکی معمولا توسط دو عدد ولوم انجام می شود که یکی از آن ها برای تنظیم دمای گرمایشی (رادیات ها) و دیگری برای تنظیم دمای آب گرم مصرفی به کار می رود. روش عیب یابی در اکثر این دستگاه ها با کمک چراغ های LED انجام می گیرد و لذا تشخیص عیب نیاز به مهارت بیشتری دارد.
  • دستگاه های دیجیتالی به صورت صفحه نمایش لمسی و یا به صورت صفحه نمایش دیجیتال به همراه دکمه یا ولوم در کنار آن قابل تنظیم هستند. صفحه نمایش دیجیتال علاوه بر ایجاد زیبایی بیشتر جهت عیب یابی راحت تر به سرویسکار کمک شایانی می کند. روش عیب یابی بدین صورت هست که کد نوع عیب (کد خطا) بر روی صفحه نمایش مشخص می شود.
انواع پکیج از لحاظ سیستم کنترل و تنظیمqctm.ir
  • ۰۰/۰۸/۱۵
  • mo za

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی